"יוגה היא השקטת תנודות התודעה". אמר פטנג'לי - שכתב את הטקסט החשוב " יוגה סוטרה".
היוגה היא דרך אינסופית של למידה, חקירה, תרגול פיזי ורוחני. מתוך השקט הפנימי שניתן להשיג בתרגול, ניתן להגיע למיקוד, שלווה, אהבה לעצמנו ולכל מה שסביבנו.

רבים מתייחסים ליוגה כאל תרגול גופני בלבד , אך למעשה זהו רק החלק הפיזי של התרגול.  עיקר תרגול היוגה הינו אימון התודעה והפעילות המנטלית שלנו.
כולנו חווים במינונים שונים, שטף של מחשבות, רגשות ו-“תנודות“ המאפיינות את הפעילות המנטלית שלנו. לעיתים התנודות האלה מקשות עלינו להגיע אל טבענו האמיתי, לחיות כאן ועכשיו. המחשבות והרגשות שלנו מתבססות על מערכת אמונות ותפיסות שצברנו במהלך חיינו, ולפעמים הן רחוקות מאוד ממי שאנחנו באמת, לפעמים הן אינן משרתות אותנו ומיטיבות עימנו. השקטת תנודות התודעה מסייעת לנו להקשיב בתשומת לב עמוק פנימה, אל מי שאנחנו באמת.

תרגול היוגה הינו תרגול פיזי ומנטלי להבאת שלום פנימי ומודעות טהורה לחיי היומיום, תשומת לב אמיתית להתרחשויות ברגע הנוכחי. קיים קשר הדוק בין הגוף לנפש, וליתר דיוק – הגוף והנפש הם חלק ממערכת או מכלול אחד ומכאן השורש של המילה ”יוגה“ – איחוד או חיבור בסנסקריט.

הגוף הוא הכלי שדרכו ניתן להגיע לשינויים מנטליים ולכן חשוב לדאוג לחוסנו ובריאותו. הפעלת הגוף באמצעות אסאנות ותרגילי נשימה, היתה הדרך שבה בחרו חכמי היוגה להשיג את תכלית היוגה שהיא כאמור, השקטת תנודות התודעה.
מאחר ואנו מהווים השתקפות של מערכת העצבים שלנו, המצב שבו נתונה מערכת העצבים מכתיב כיצד אנו חווים את עולמנו. אם מערכת העצבים רעננה ושלוה, הגוף יהיה בריא וההכרה ערנית, כתוצאה מכך מחשבותנו תהיינה חדות ובהירות, פעולותנו אשר הן השלכות המחשבות, תהיינה מוצלחות יותר ובטוחות.
יוגה מחזקת ומטהרת את מערכת העצבים, כך שהמודעות העצמית מתעצמת והחיים שלנו הופכים מלאי כוח חיובי, הגוף נהנה מאנרגיה ובריאות טובה יותר, הדעת נשארת שקטה ומשוחררת ממחשבות של עבר ועתיד, והתפישה החושית נשמרת בהירה. ככל שמערכת העצבים שלנו תהיה בריאה יותר, כך גם הגוף, הנפש, המחשבות והפעולות שלנו יהיו בריאות ונכונות לנו יותר.

הגוף מפתח חוסן חיובי וגמישות שמשפיעה רבות על התודעה. גמישות היא לא רק תכונה של הגוף והשרירים, היא גם גישה לדברים, הדרך בה אנחנו חווים את העולם. בעזרת היוגה אנחנו לומדים לא לשפוט דברים בנוקשות ולראות עוד צדדים של המציאות שאנו חווים. אנחנו לומדים להתייחס לדברים ביתר איזון ושלווה, ועל-ידי-כך משתחררים מתגובות רגשיות מוגזמות.
לפתע אנחנו מבחינים שאירועים שעד לא מכבר היו מסעירים מאוד, מצערים, מרגיזים, מאכזבים מתסכלים וכו', הופכים להיות פחות מסעירים ואנחנו מסוגלים להתייחס אליהם בצורה מאוזנת ושוויון-נפש. אנחנו מסוגלים לשפוט אירועים ואנשים באופן נכון יותר, מבזבזים פחות אנרגיה על מאבקים מיותרים, ובאופן כללי הופכים לשבעי-רצון ומאושרים יותר.

ובנימה יותר אישית- יוגה עבורי היא דרך חיים שמזכירה לי לשמור על מה שחשוב: ענווה, חסד, טוב לב, לנשום, לכבד את גופך, תקווה, שינוי, שקט. היוגה שומרת עלי מקורקעת בתקופות הקשות, שמחה בתקופות הטובות ומרפאת אותי בתקופות העצובות. זה המפגש שלי עם עצמי, זה המקום שאני תמיד שייכת אליו. זהו זמן של שקט כשאני זקוקה למנוחה ורוגע זהו מקום של אנרגיה כשאני זקוקה לרוממות. יוגה נותנת לי בהירות. היא מאפשרת לי לעצור ולחיות, לנשום, לשאוף ולנשוף במלוא תשומת הלב. היוגה מחזירה לי את האיזון כשאני מרגישה שאין לי. היא מזכירה לי לקבל אהבה מהאדם החשוב ביותר- מעצמי.
יוגה היא שחרור- שחרור מסבל, מהתניות, מדפוסי חיים שגויים ולא מועילים. היוגה מעניקה לי את היכולת לעצור ולהיות מוקסמת מכל כך הרבה שסביבי.

להיפגש עם המזרן בכל בוקר זה לא תמיד קל. היוגה מבקשת הרבה מסירות, סבלנות וחמלה. אבל כל יום אני שמחה מחדש על המתנה הגדולה שאני מאפשרת לעצמי. על כך שכל יום מוקדם בבוקר, לפני שאני נפגשת עם שאר העולם, לפני שהעולם בחוץ ובפנים מתמלא ברעשים. אני נפגשת עם עצמי. עם הגוף, הנפש וההכרה שלי. כל יום התרגול הוא שונה לגמרי. כל יום הוא מתחיל ונגמר אחרת. כל יום יש מפגש מחודש, מלמד ומרגש עם עצמי, ודרך כך עם כל מה שסביבי.


מקווה שמתנת היוגה תגיע גם אליכם ולקטנטנים שלכם בכל דרך שהיא.
תרגול יוגה זה לא בהכרח תרגול מיוזע, גמישות ותנוחות מורכבות.
היוגה למעשה היא הרבה מעבר למזרן.
יוגה זה לחיות במלוא תשומת הלב, לשאוף ולנשוף.
יוגה זה היכולת לעצור, להסתכל בעיניים של אלו שלצידנו, להודות.
להתבונן פנימה בשמחה, ולהיות מוקסמים מכל היופי שסביבנו.

עופרי, My little Om